Küldetés

A GÉMOSZ bemutatása

A GÉMOSZ célja a gépjárműkereskedelem fejlesztése és a tagok támogatása a piacon.

A GÉMOSZ bemutatása és története

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége 93 alapító taggal 2002. május 8-án alakult meg.

Alapításának szükségszerűségét igazolta a szakmát érintő európai változások sora és az országhatáron belüli problémák megoldásának igénye.

Abban az időben Magyarországon mintegy 800 márkakereskedő cég 1100 szalonban foglalkozott új gépkocsik értékesítésével. A márkakereskedések éves összesített forgalma meghaladta az évi 1500 milliárd forintot. A kereskedések mintegy 30-35 ezer munkavállalót foglalkoztattak. A kereskedelemhez kapcsolódó kiegészítő tevékenységekben – autójavítás, autóalkatrész kereskedelem, oktatás, stb. – mintegy 8-10 ezer vállalkozás vett részt, miközben a hozzájuk tartozó munkavállalói létszám meghaladta az 50 ezer főt.

A 2009-et követő drámai kereslet csökkenés után 2011-re hazánkban 329 tulajdonos illetve 470 kereskedés maradt, a gépjárműpiaci szereplők száma 60%-kal csökkent. A válság által hazánkban legsúlyosabban érintett ágazatok egyike az autókereskedelem volt. Azok maradtak a pályán, akik folyamatos odafigyeléssel és a szakma iránti elkötelezettséggel vezették vállalkozásaikat.

A márkakereskedések a legjelentősebb adófizetők közé tartoznak, és szakemberek ezreit foglalkoztatják. Élen járnak a környezetvédelemben, az elsők között voltak, akik a szelektív hulladékgyűjtést megvalósították, mely tevékenységgel ma is példát mutatnak.

A szakma jelentős beruházásokat valósított meg, a legmodernebb szalonok építésével és a járulékos befektetésekkel meghatározó tényezői a gazdaságélénkítő folyamatoknak. A tulajdonosok a verseny- és piacképességük érdekében nagy hangsúlyt fektetnek a minőségi változásokra. Általánossá vált a többmárkás kereskedés annak érdekében, hogy az ügyfelek kiszolgálását magas színvonalon és széles választékkal végezhessék.

A GÉMOSZ szerepe a Magyar autókereskedelem területén

Az autókereskedelmi szakma sérülékeny, gondjainak megoldása csak összefogással lehetséges. A Szövetség céljául tűzte ki a hazai márkakereskedők összefogását, a szakmán belüli érdekegyeztetést, a márkakereskedők érdekképviseletét és érdekvédelmét Magyarországon és külföldön egyaránt.

A GÉMOSZ 2003. február 26-án elsőként a közép-kelet európai országok közül vált a CECRA (Európai Autókereskedők és javítók Érdekvédelmi Szövetsége) tagjává, mely a szakma meghatározó szövetsége. A CECRA konzultációs és koordinációs feladatokat is ellát a gépjárműipari szervezetek (ACEA), az Európai Unió, az Európai Bizottság, az Európai Parlament, valamint az európai intézmények között.

Ez a kapcsolat 2022-ben új értelmet nyert, mert delegált szakjogászunk, dr. Szabó Levente segítségével, intenzíven részt veszünk a szakmát érintő európai jogszabályok előkészítésében, véleményezésében.

A CECRA-ban végzett munka lehetővé tette más szövetségekkel is az együttműködést, így tagjai vagyunk az AECP-nek, a Stellantis által forgalmazott márkák európai szövetségének. Szoros kapcsolatot tartunk fenn a Kínai Márkakereskedők Szövetségével, valamint 2023 óta tagjai vagyunk a NADA - nak, az Amerikai Márkakereskedők Szövetségnek is. Ezek a kapcsolatok teszik lehetővé, hogy rálássunk a globális autóipari folyamatokra, mely információkkal a márkakereskedők munkáját, döntéseit tudjuk hatékonyabban segíteni.

A független autójavítók kérdésében – az EU állásponttal egyetértésben- a szervizek közti kapcsolatok javítására törekszünk. Szövetségünk azt vallja, hogy a szakmai tevékenység során ne annak típusa (kereskedő-autójavító), hanem a működés minőségének a szintje legyen a mérce. A GÉMOSZ potenciális partnerének tekint minden olyan vállalkozást, amely a vevők elvárásával összhangban, korrekt, minőségi szolgáltatásokat nyújt, ezért velük együttműködésre törekszik. A márkakereskedők stratégiai partnerei, szövetségesei ezeknek a független javítóknak!

Azokkal a szereplőkkel viszont, akik a fekete, vagy szürkegazdaság gyakorlata szerint működnek, nem tesznek eleget adó és járulékfizetési kötelezettségeiknek, károsítják a környezetet, nem tartják be a szakmai szabályokat, nem kíván a Szövetség közösséget vállalni.

A GÉMOSZ feladatának tekinti, hogy érdekképviseletet lásson el, szakmai javaslatokat és segítséget adjon a hatóságok, az állami szervezetek részére.

Ennek érdekében a társadalmi szervezetekkel, a minisztériumokkal, a hivatalokkal, a kormánnyal, az autógyártókkal, az importőrökkel, a kamarákkal megbeszéléseket folytatott és kíván folytatni ezután is. A Szövetség arra törekszik, hogy jelen legyen a szakmát érintő törvények, jogszabályok előkészítésénél.

2011-2012-ben részt vettünk az Európai Unió nemzetközi oktatási projektjében, a Leonardo programban, melynek célja volt az autóipari oktatás fejlesztése Franciaország, Románia és Magyarország együttműködésével.
Feladatot vállalunk a környezetvédelemben és a szakmai oktatás színvonalának emelésében.

A GÉMOSZ 2016-ban társszövetsége lett a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ).

2022-ben beléptünk a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetségbe, hogy az alternatív üzemanyagok területén is minél szélesebb körben tájékozódhassunk.
2023-ban együttműködési megállapodást kötöttünk a VOSZ- szal, a Vállalkozók Országos Szövetségével.
2024-ben kötöttünk együttműködési megállapodást a Magyar-Kínai Gazdasági Kamarával.
2025-ben együttműködési megállapodást kötöttünk a Magyar Gumiabroncs Szövetséggel (HTA).
Áprilisban részt vettünk a frissen alakult Auto Skills rendezvényen, Párizsban, ami megmutatta merre tart az autóipari szakképzés.

Az idei év legfontosabb rendezvénye pedig a Cecra és a GÉMOSZ által szeptemberben megrendezésre kerülő konferencia, mely Budapestre hozza az európai autókereskedőket. A rendezvényen több tengerentúli szakmai szervezet is jelezte részvételét.

Ma a szövetségnek 85 tagja van, akik több telephellyel és több márkával fedik le a hazai újautó piacot.

Introduction and History of GÉMOSZ

The National Association of Motor Vehicle Dealers (GÉMOSZ) was established on May 8, 2002, with 93 founding members.

The need for its foundation was confirmed by a series of European changes affecting the industry, as well as by the necessity of addressing domestic issues.

At the time, around 800 dealership companies operated across 1,100 showrooms in Hungary, specializing in the sale of new vehicles. The combined annual turnover of these dealerships exceeded 1,500 billion HUF. Approximately 30,000–35,000 employees were engaged in dealership operations. An additional 8,000–10,000 businesses were involved in related activities — such as vehicle repair, parts sales, and training — collectively employing over 50,000 people.

Following the dramatic decline in demand after 2009, by 2011 only 329 dealership owners and 470 dealerships remained in operation, marking a 60% decrease in the number of players within the automotive market. Car sales became one of the sectors most severely impacted by the economic crisis in Hungary. Only those who managed their businesses with constant attention and dedication to the profession were able to remain in the market.

Brand dealerships are among the country's largest taxpayers and employ thousands of professionals. They are leaders in environmental protection and were among the first to implement selective waste collection, a practice they continue to set an example with today.

The sector has made significant investments, building state-of-the-art showrooms and making supplementary investments that play a pivotal role in economic stimulus efforts. In order to enhance competitiveness and market presence, owners have placed great emphasis on quality improvements. It has become commonplace for dealerships to represent multiple brands, aiming to serve customers at a high standard while offering a broad selection of vehicles.

GÉMOSZ's Role in the Hungarian Automotive Trade

The car dealership industry is vulnerable, and its challenges can only be addressed through unity. GÉMOSZ has set out to unite domestic brand dealerships, facilitate internal professional negotiations, and represent and protect their interests both in Hungary and internationally.

On February 26, 2003, GÉMOSZ became the first organization from Central and Eastern Europe to join CECRA (the European Council for Motor Trades and Repairs), one of the industry's leading associations. CECRA fulfills consultative and coordination tasks between automotive organizations (ACEA), the European Union, the European Commission, the European Parliament, and other European institutions.

This relationship gained new significance in 2022, as — with the assistance of our delegated legal expert, Dr. Levente Szabó — we now actively contribute to the drafting and reviewing of European regulations affecting the industry.

Our involvement with CECRA has enabled collaboration with other associations as well. We are members of AECP, the European association of brands distributed by Stellantis, and we maintain close ties with the Chinese Automobile Dealers Association. Since 2023, we have also been members of NADA, the National Automobile Dealers Association of the United States. These connections allow us to gain insight into global automotive industry trends, enabling us to support the work and decision-making of brand dealerships with up-to-date information.

Regarding independent vehicle repair shops — in line with the EU's position — we aim to improve relationships between different service providers. Our association believes that the true measure of professional activity should not be its type (dealer vs. independent repairer), but the quality of its operation. GÉMOSZ views any company that provides honest, high-quality service aligned with customer expectations as a potential partner and strives for cooperation with them. Independent repairers are seen as strategic partners and allies of brand dealerships.

However, the association will not align itself with those operating within the black or grey economy, those failing to meet their tax and contribution obligations, harming the environment, or disregarding professional standards.

GÉMOSZ considers it its mission to provide professional representation, offer expert proposals, and assist authorities and state organizations.

To this end, we have engaged in, and continue to engage in, discussions with social organizations, ministries, government bodies, car manufacturers, importers, and chambers. The association strives to be present during the preparation of legislation and regulations affecting the industry.

In 2011–2012, we participated in the European Union’s Leonardo programme, an international educational project aimed at improving automotive training in cooperation with France, Romania, and Hungary.
We also take on responsibilities in environmental protection and in raising the standards of professional education.

In 2016, GÉMOSZ became an affiliate member of the Confederation of Hungarian Employers and Industrialists (MGYOSZ).

In 2022, we joined the Hungarian Hydrogen Technology Association to broaden our knowledge in the field of alternative fuels.
In 2023, we signed a cooperation agreement with the National Association of Entrepreneurs and Employers (VOSZ).
In 2024, we established a partnership with the Hungarian-Chinese Chamber of Economy.
In 2025, we signed a cooperation agreement with the Hungarian Tire Association (HTA).

In April, we participated in the inaugural Auto Skills event in Paris, which provided insights into the future of automotive vocational training.

This year's most important event will be the conference jointly organized by CECRA and GÉMOSZ in September, bringing European car dealers to Budapest. Several overseas professional organizations have also confirmed their participation.

Today, GÉMOSZ has 85 members, representing multiple locations and brands, collectively covering the Hungarian new car market.

Copyright © 2006-2025 GÉMOSZ. Minden jog fenntartva!